Tekintve, hogy az egyik szakom a német, mindenképpen fontosnak tartom az idegennyelvi kompetencia fejlesztését. Ezen belül manapság nagy szerepe van az úgynevezett interkulturális kompetencia fejlesztésének is. A videó alapszituációja szerint német turisták jönnek Szegedre. Az alapkérdés az, hogyan szervezzük meg a programot és mit tegyünk a vendégek érdekében. A diákok különböző ötletekkel állnak elő (szállás foglalása, látványosságok megtekintése, mozi, étterem, színház stb.). A feladat a szegedi látnivalók összegyűjtése, majd azok megmutatása egy kivetített térképen. Ezután egy plakáton kell feltüntetniük a csoportoknak a különböző programokat, melyeket a saját utazási irodájuk szervez. Ezeket a tanárnő kiragasztja a táblára, a csoport képviselője pedig mesél a tervekről. Az óra nagy pozitívuma, hogy feltehetőleg végig németül zajlott, és noha a diákok nyelvhelyessége nem minden esetben megfelelő, a tanárnő nem köt beléjük, ami nagyon fontos, hiszen így a kedvüket sem veszi el a megszólalástól. Ráadásul az IKT-eszközök használata is megfigyelhető, ami megkönnyíti a tanóra lebonyolítását. A szokásos házi feladat sem maradhatott el, viszont összességében elég korrekt órának értékelem a látottakat. A téma hétköznapi, jól megfogható az ilyen korú tanulók számára is. Fejleszti a saját kulturális értékekre való reflektálást, a saját környezet bemutatását, nem utolsósorban pedig túlmutat azon, hogy egy nyelvóra csak szókincsből és nyelvtanból álljon. Minden kultúra más és más, számos eltérő szokással és tradícióval. A németeknek is megvan a maguk hagyománya, ahogy a magyaroknak is. Ezt pedig nem árt megtanítani, hiszen így a diákok, ha elutaznak Németországba, Ausztriába vagy Svájcba, akkor sokkal otthonosabban tudnak mozogni ott. Ugyanez igaz fordítva is: ha egy német diák jön Magyarországra, akkor a magyar diák sok mindenben segíthet neki, ha tisztában van a saját országa, városa értékeivel, nevezetességeivel. A más nyelvi és kulturális hátterű emberekkel való boldogulás képességét nevezzük interkulturális kompetenciának. Ennek fejlesztése a 21. században alapvető fontosságú, hiszen a világ kinyílt előttünk. Minél több mindennel megismertetjük a diákokat, annál nagyobb lesz az alapműveltségük, de ami lényegesebb: bátran, önállóan mernek tájékozódni más helyeken is a meglévő nyelvtudásuk mellett. Ennek fejlesztésére a közoktatásban rendkívül jók az életszagú, játékos feladatok, melyek a kreativitásukat is igénylik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése