Oldalak

2017. március 4., szombat

Digitális tanári kompetenciák

A feladatban felsorolt hét tanári kompetencia közül én a harmadikat és a hatodikat választottam ki.


A pedagógiai folyamat tervezése:


A modern technológia, azon belül is a számítógép, a szövegszerkesztő programok, maga az internet és a különböző alkalmazások a pedagógusok számára is nagy segítséget jelenthetnek. Egyrészt a részletesebb tájékozódást is elősegíti, másrészt különböző dokumentumok megtervezésére, létrehozására is alkalmas. Nagyon fontos, hogy a tanár folyamatosan készüljön az óráira, amennyire lehetséges kövesse a legfrissebb publikációk, tudományos felfedezések, álláspontok megjelenését, egyszóval szinten tartsa és/vagy korszerűsítse a tudását. Ez az idő szempontjából is jelentős lehet, hiszen sokkal egyszerűbb és gyorsabb egy internetre is feltöltött folyóiratot, cikket vagy bármilyen digitalizált forrást (pl. történelem esetén oklevelek, regeszták) tanulmányozni, mint elmenni egy könyvtárba vagy levéltárba, ahol ki kell válogatni (vagy ki kell kérni, kölcsönözni) a megfelelő könyveket, lexikonokat és abban megtalálni a keresett információt. Nyelvtanárok esetén az idegennyelvű videók, zenék, egyéb hanganyagok és képek kincsesbányát nyújtja az internet. Másfelől pedig az óravázlatot, a diákok számára kiosztandó handoutokat, vázlatokat is el lehet készíteni ilyen módon, nem beszélve a dolgozatok, feladatlapok, témazárók összeállításáról. Itt is lehet ötleteket nyerni (pl. a feltöltött érettségi feladatsorokból mazsolázgatni), amit a tanár beépíthet a saját munkájába. Ezeket ráadásul saját maga vagy mások számára online elérhetővé is tudja tenni. Elég csak a Google Drive funkcióira gondolnunk.


Szakmai együttműködés és kommunikáció:

A szakmai együttműködés elsősorban a tantestület oktatói (vagyis az adott tanár és kollégái), illetve a tanárok és szülők között fontos. Ez alapvetően a diákok érdeke is, hiszen végső soron mégiscsak az a lényeg, hogy az ő számukra adjunk át hasznos és szükséges tudást, illetve minél sokoldalúbban megismerjük őket. Természetesen a tanárok egymástól is tanulhatnak, ezenfelül a normális munkahelyi légkör is meghatározhatja az egyéni teljesítményt, hozzáállást, motivációt. Fontos, hogy egymással is kommunikáljunk, ne csak a tanítványainkkal. Nyilvánvalóan a legkézenfekvőbb a szóbeli kommunikáció, de 2017-ben már számos egyéb módon is lehet kapcsolatot tartani egymással. A technológia viszonylag nagy szabadságot ad, akár a kollégákkal, akár a diákokkal, akár a szülőkkel akarjuk felvenni a kapcsolatot. A hagyományos telefon mellett az internet szerepe óriási. A Facebook, a Messenger, a Google+, a Twitter (ha van), de akár az Instagram is használható kommunikációs célokra, nem is szólva a hagyományos emailről vagy az iskolai fórumról. Gyakorlatilag bárhol, bármikor elérhető már mindenki és viszonylag rövid időn belül kap visszajelzést, választ a másiktól. Így az esetlegesen felmerülő problémák, konfliktusok gyorsabban megoldhatók.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése